Alles wat je wilt weten over een Facebookgroep als ondernemer

Facebook gaat zich meer en meer focussen op contact tussen mensen en ze hebben groot gelijk. Facebookgroepen zijn hier uitstekend geschikt voor. Een biljoen mensen wereldwijd zijn inmiddels lid van een Facebookgroep. Ik heb zelf meerdere Facebookgroepen. Voor mensen die mijn kennismakingsproducten hebben gedownload en mij nog niet kennen én voor de mensen die mijn trainingen en cursussen volgen. En ik vind het geweldig! Hieronder lees je waarom ik er zo’n fan van ben en waar je rekening mee moet houden als je zelf een groep start.

Facebookgroep of Facebookpagina?

Een Facebookpagina is essentieel als je je als ondernemer op Facebook wilt profileren. Je kunt mensen laten kennismaken met je bedrijf, met jou als persoon en je producten of diensten.

Met een Facebookgroep geef je daarentegen mensen de kans rond een bepaald onderwerp met elkaar in contact te komen, vragen te stellen, elkaar te inspireren en motiveren. Om als ondernemer deze mogelijkheid te hebben is geweldig.

Ga maar eens na. Je hoort van potentiële klanten in je groep waar ze écht van wakker liggen. Van bestaande klanten lees je welke stappen ze wel of niet met jouw product maken. Hierdoor ben je in staat jouw product of dienst nog verder te verbeteren. Of misschien ontdek je hoe  je je marketingteksten aan kunt scherpen. En het allerbelangrijkste is dat je jouw (potentiële) klant beter leert kennen en visa versa.

En dat is belangrijk. Iemand die een warme band met je opbouwt omdat je echt helpt, omdat je precies weet waar hij/ze mee zit, die maakt veel sneller de stap om een klant bij jou te worden.

Een Facebookgroep starten

  1. Ga naar je Facebookpagina en klik op de 3 puntjes (…) rechts onder je omslagfoto. En klik op ‘Groep maken’.
  2. Geef je groep nu een naam die gemakkelijk te herkennen is en die een belofte inhoudt wat de leden krijgen als ze lid zijn.
  3. Kies of je groep openbaar, besloten of privé is. Wil je vooral een brede discussie starten, dan is een openbare groep geschikt. Wil je dat mensen wat persoonlijker kunnen reageren zonder dat ‘iedereen’ meeleest, dan is de gesloten groep een goede optie. Is de groep voor een zeer exclusieve groep klanten of een onderwerp wat gevoelig ligt, kies dan voor de geheime groep. Klik nu op Maken.
  4. Nodig vervolgens mensen uit om lid te worden. Je kunt beginnen met bestaande klanten of mensen die regelmatig reageren op je paginaberichten.  Laat ze weten dat je een groep hebt gemaakt en dat ze van harte welkom zijn.
  5. Kies nu een pictogram, een symbool dat bij de aard van je groep past.
  6. Voeg nu een omslagfoto toe, kies een foto die iets zegt over het doel van je groep dus liever niet iets wat wat overduidelijk over jouw bedrijf gaat. 
  7. Voeg een beschrijving toe, leg uit waar de groep over gaat. Let op dat deze informatie ook voor besloten groepen te zien is op Facebook.
  8. Geef een paar sleutelwoorden op, tags, zodat mensen je groep in het zoekveld kunnen vinden.
  9. Werk je lokaal? Geef dan de locatie aan.
  10. En dan ga je schrijven. Post eerst zelf wat berichten, en stimuleer de mensen die je kent in de groep dit ook te doen. Daarna gaat het meestal vanzelf lopen.

Het beheren van een Facebookgroep

  • Betrek mensen in de groepsdiscussie. In het begin zul je hier zelf tijd in willen investeren maar later zullen mensen spontaan berichten plaatsen, vragen stellen en discussies starten. Zorg dat je regelmatig tot dagelijks in je groep bent om aan te haken.
  • Een van de grote voordelen van een Facebookgroep is dat jij je expertise kunt laten zien. Dus beantwoord vragen en vraag ook door.
  • De meeste mensen treden toe met de beste intenties en zullen wel of niet actief meepraten. Maar zoals overal zijn er bepaalde mensen die je toch liever ziet vertrekken. Omdat de positieve sfeer of de veilige omgeving door hun bijdragen negatief wordt beïnvloed. Spreek deze mensen daar direct op aan via een privé bericht. Verandert het gedrag niet dan kun je deze mensen verwijderen, net als de berichten die ze hebben geplaatst. Om jouw beleid helder en duidelijk te maken plaats je een vastgezet bericht in de groep met de huisregels.

De waarde van je Facebookgroep

Omdat jij dat extra stukje service te biedt met je Facebookgroep, vragen beantwoordt en een veilige omgeving voor discussies biedt bouw je snel een relatie op met je leden. Sneller dan dat je dat op je Facebookpagina doet. Daarnaast kun je de leden raadplegen over onderwerpen voor bijvoorbeeld een blog of een nieuw product.

Maakt de Facebookgroep deel uit van een cursus of training die je aanbiedt, dan is het handig om bestanden te delen met de groep. Zoals programma-overzichten en data. Op die manier is je groep een bron van informatie waar mensen gemakkelijk toegang toe hebben.

Ten slotte

Mijn Facebookgroepen bezoeken hoort tot mijn dagelijkse routine. Of het nu de groep is van de ‘Social Media Succes Systeem’-training, de ’50XInstagramsucces’-cursus of de ‘Hands on Social Media’-groep. Misschien maak jij ook wel deel uit van een van die groepen.Het geeft mij altijd een goed gevoel in écht in contact te zijn, en niet alleen maar te zenden. Vragen te beantwoorden en mensen op weg helpen.

Ik ben benieuwd, heb jij zelf ook een zakelijke Facebookgroep? Geef je antwoord hieronder.

– Naar idee van Hootsuite. –

...nog meer interessante Blogs:
4 berichten
  • Rianne
    Beantwoorden

    Goedemorgen Willy, ik heb een zakelijke fb account voor mijn winkel. Nu hoor ik van sommige collega ondernemers dat zij dit niet hebben en niet gaan doen ivm de zichtbaarheid. Dus ik twijfel…..
    Vwb facebook groep maken..ik heb een paar keer op het punt gestaan er 1 te maken. Maar ik weet niet welke onderwerpen ik moet aansnijden óf de groep moet laten heten….

    Ik ga eerst beginnen met een nieuwe website te laten bouwen…..

    • Willy Valk
      Beantwoorden

      Hi Rianne! Ik denk dat je als ondernemer, ook als je een winkel hebt, een Facebookpagina moet hebben. Het hoort er tegenwoordig echt helemaal bij. Het informatiegedeelte goed invullen en je hebt gratis een mogelijkheid om onder de aandacht te komen. Je kunt net als op Instagram laten zien wat je hebt ingekocht en een en ander vertellen over waar je producten vandaan komen, dat soort zaken. Al doe je het maar 1 keer per week.

      Een groep vind ik een ander verhaal. Ik ben het met je eens dat het lastiger is om daar leuke onderwerpen voor te bedenken. Tenzij je een community bouwen ontzettend leuk vindt en daar veel energie in wilt stoppen.

      Succes met je website 🙂

  • Esther
    Beantwoorden

    Hoi Willy,

    Ik ben vorige week begonnen met het opzetten van een groep omdat ik mijn community wil opbouwen. Maar ik heb er wat moeite mee om ‘zomaar’ volgers of likes van mijn berichten en/of pagina toe te voegen. Wat adviseer jij en waarom?

    • Willy Valk
      Beantwoorden

      Hi Esther, zomaar mensen toevoegen zou ik ook niet doen. Je kunt wel regelmatig melding maken over je groep en uitleggen wat je daar bespreekt en het doel van de groep. Of als je een kennismakingsproduct hebt attendeer je mensen op je groep een week of wat na downloaden van dat (bv) e-book.

Laat een bericht achter of stel een vraag: