Hoe je je e-maillijst laat groeien met Facebook

En wég is Facebook!

Laatst kwam ik een vraag tegen die mij deed opschrikken: “Wát als Facebook morgenochtend opeens is verdwenen?”

Nu houd ik Facebook scherp in de gaten omdat ik het een fascinerend bedrijf vind, dus ik weet dat het niet zomaar zal gebeuren. Toch is het een vraag die je jezelf als ondernemer moet stellen. Het is namelijk heel goed je te realiseren dat al die fans op je Facebookpagina niet van jou maar van Facebook zijn.

Als Facebook zou stoppen, dan ben jij onmiddellijk de toegang tot al die mensen kwijt. Wat nog waarschijnlijker is: jouw fans verlaten Facebook omdat ze er geen zin meer hebben. Dan is er geen mogelijkheid meer om ze nog te bereiken.

Bovenaan je to-do-lijst

Het is daarom ontzettend belangrijk dat je manieren vindt om jouw Facebookfans op een e-maillijst te krijgen. Zodat jij contact kunt houden. In dit blog reik ik je een aantal strategieën aan die ik zelf gebruik.

  1. Plaats een gratis kennismakingsproduct op je Facebookpagina.gratis product Als je naar mijn Facebookpagina gaat dan zie je dat de omslagfoto een kennismakingsproduct bevat, in dit geval de aankondiging van een webinar. Er zijn video’s en teksten met links naar mijn website. Deze verwijzen naar waardevolle informatie waar mensen zich graag voor inschrijven waardoor ze op mijn e-maillijst komen.
  2. Promoot de inhoud van je blog op je Facebookpagina
    Neem uit elk blog dat je schrijft een aantal tips en maak daar een Facebookbericht van. Uiteraard zet je de link naar je blog in het bericht. Vervolgens zet je in het blog een link naar een kennismakingsproduct, een handige pdf of iets wat jij kunt aanbieden in ruil voor het e-mailadres.
  3. Gebruik de ‘knop’ op je pagina om mensen naar je website te leiden.registratieknopJe hebt vast die ‘call-to-action’ knop weleens onder je omslagfoto gezien. Afhankelijk van wat jij onder de aandacht wilt brengen kun je een knop kiezen. Facebook vraagt waar jij de bezoeker naar toe wilt leiden. Uiteraard zorg je dat diegene die op jouw website komt zich kan registreren door middel van zijn of haar e-mailadres.knoppen
  4. Maak een Facebookadvertentie
    Een andere geweldige manier om je e-maillijst te laten groeien is adverteren op Facebook. Als jij een waardevol kennismakingsproduct hebt dat écht aansluit bij de behoefte van potentiële klanten, is het lonend een advertentie te maken.
    Je krijgt niet alleen meer mensen op je e-maillijst maar je boort ook een nieuw publiek aan.
    Soms gaan mensen niet direct op je aanbod in maar klikken wel op de vind-ik-leuk-knop, dus krijg je meer fans op je Facebookpagina. En dan begint het allemaal weer van voor af aan.

Strategie

Facebook zou dus een onderdeel moeten zijn van jouw social media strategie, net als Twitter, LinkedIn en Instagram. Ik noem er een paar die ik zelf dagelijks inzet om mijn e-maillijst te laten groeien. Zodat ook jij contact kunt houden met mensen zonder dat je van één platform afhankelijk bent.

Tot slot

Ik ben benieuwd of jij aan de slag gaat met een van de voorbeelden? Welke? Laat het weten in het reactieveld.

~ naar idee van Kim Garst

– Samen aan de slag

Herken jij één van deze vragen?

  • Hoe zet ik een Facebook marketing strategie op?
  • Hoe introduceer ik een kennismakingsproduct of cursus via Facebook?
  • Hoe krijg ik mijn doelgroep helder?
  • Wat zet ik in mijn Paginaprofiel zodat ik de juiste mensen aantrek?
  • Hoe ben ik optimaal zichtbaar met mijn onderneming zonder dat het mij uren per week tijd kost?

Wist je dat ik ook 1:1 sessies op locatie doe? Een dagdeel mijn persoonlijke aandacht voor jouw Facebookpagina. Zodat je pagina er tip-top uitziet en je je Facebookstrategie helder hebt. Je e-maillijst groeit en je trekt fijne klanten aan vanuit Facebook. Neem contact met mij op om de mogelijkheden te bespreken. 

...nog meer interessante Blogs:
2 berichten
  • Rob Meijer
    Beantwoorden

    Hallo Willy,

    Ik ben al een tijd bezig met Facebook zakelijk en plaats regelmatig advertenties. M.i, voldoe ik aan alle voorschriften voor een goede advertentie, maar ik krijg zo goed als geen conversie! Mensen vinden mijn bericht/ product/ dienst leuk en interessant, maar gaan vervolgens niet over tot koop.
    Ik hoor heel ondernemers hierover klagen, jij ongetwijfeld ook! Ik heb dit probleem al vaker aan sociale media goeroe’s voorgelegd maar tot nu nooit een bevredigend antwoord gekregen. Wat kan jij mij adviseren?

    • Willy Valk
      Beantwoorden

      Hoi Rob, dank voor je reactie. De resultaten van een Facebook campagne die moet converteren zijn heel verschillend en heeft te maken met:

      Heb je de juiste doelstelling gekozen voor de campagne? Hoe goed heb je je doelgroep in kaart gebracht, wáár zien de mensen jouw advertentie, hoe lang laat je deze lopen zodat Facebook kan finetunen?

      En dan ook nog: heb je een pakkende titel die jouw doelgroep aanspreekt? Heb je je foto’s getest? De een kan helemaal niet converteren en de andere wel. En verkoop je in je tekst of leid je de mensen naar je website/shop. Welke knop, call to action heb je gebruikt? En klopt hetgeen wat mensen verwachten te zien?

      Als je dit allemaal voor elkaar hebt dan is Facebook adverteren goed geld verdienen. Het is echter maatwerk, kennis van zaken en veel testen. Mijn advies is, stel jezelf de bovenstaande vragen en als je niet zeker bent, schakel dan hulp in. Anders is het zonde van je geld.

Laat een bericht achter of stel een vraag: