Instagram marketing in 2018

Instagram marketing gaat in 2018 een grote rol spelen voor veel ondernemers. Het platform wordt professioneler en er komen nieuwe ‘features’ bij. Ben je al gestart of twijfel je over Instagram marketing? Het is nu de tijd om in te stappen of door te zetten, je leest hier waarom.

Als je wel een account hebt maar deze alleen gebruikt om zonder planning af en toe een foto te plaatsen, meestal handmatig en vanuit een persoonlijk account, dan is het tijd om daar verandering in te brengen.

Hier zijn de trends* voor Instagram marketing voor 2018:

Een Instagramprofiel wordt je nieuwe homepage

Een Instagramprofiel gaat net zo belangrijk worden als de homepage op je website.

Meer en meer mensen zoeken ondernemingen op via Instagram in plaats van via Google. Dus plaats je tekst en foto’s op Instagram met informatie over je bedrijf en jezelf als ondernemer.

Dat betekent dat je goed overdenkt hoe je Instagram profiel overkomt bij geïnteresseerde gebruikers.

Jouw Instagramaccount is persoonlijk en straalt uit wie jij bent en waar je bedrijf voor staat. Zodat mensen die jou gevonden hebben direct kunnen bepalen ze jou de moeite waard vinden om te volgen.

Dat maakt het ook belangrijk dat je regelmatig berichten plaatst aan de hand van een planning en dat je strategisch werkt.

Door bijvoorbeeld het gebruik van een consistent kleurenpalet of het herhaald gebruiken van 1 filter ziet je profiel er aantrekkelijk uit.

En door het programma Later te gebruiken waarin je je foto’s heen en weer kunt slepen tot je de juiste volgorde van plaatsen hebt, wordt dit een fluitje van een cent.

Kortom met een aantrekkelijk profiel kun je mensen in een heel korte tijd laten zien waar jij voor staat. En dan zie je op termijn een groei van klanten door middel van Instagram.

Het gebruik van eigen foto’s

Op Instagram gebruik je je eigen foto’s. Dat wordt ‘user-generated content’ ofwel UGC genoemd. Het betekent dat je geen foto’s plaatst die je van het internet haalt. Ook niet de gratis en rechtenvrije foto’s.

Niemand zal je verbieden stockfoto’s te gebruiken maar het is niet de bedoeling van het platform. Het gaat om jouw eigen foto’s.

Plaats je wel een foto die jij niet hebt gemaakt, doe dat dan met toestemming van de maker en vermeld dat ook.  Plaatsen zonder toestemming van de maker is uit den boze. Naast de kans dat je een rekening van de maker kan verwachten.

En wil je wil je een Instagram foto van een klant delen die jouw product laat zien? Vraag ook dan toestemming door onder die foto een reactie te plaatsen met jouw verzoek.

Instagram is op dit moment een ‘regram’ knop aan het testen wat het gemakkelijk maakt om foto’s van anderen te delen. Toch blijft toestemming krijgen belangrijk.

Instagram Analytics

Om succesvol te zijn met Instagram marketing in 2018 is het belangrijk dat je weet of je jouw doelgroep bereikt en begrijpt.

Als je een zakelijk account hebt is het tijd om vertrouwd te worden met de statistieken van Instagram.

Daar zie je bijvoorbeeld hoeveel vrouwen of mannen je volgen, hoe de leeftijdsopbouw is en waar ze wonen.

Instagram geeft ook precies aan op welke dag de meeste van je volgers online zijn en zelfs welk uur. En daar kun je natuurlijk het plaatsen van je berichten perfect op af stemmen.

Dat betekent niet dat je opeens je werk uit je handen laat vallen omdat je een bericht moet plaatsen. De meeste berichten plan je van te voren in, in Later, dat ik hierboven noemde.

Het beste is om een bericht te plaatsen vlak voor het tijdstip dat jouw volgers online zijn. Dat geeft de meeste kans dat ze jouw foto zien.

Je ziet, Instagram marketing is meer dan een paar foto’s plaatsen. En dan hebben we het nog niet gehad over gepromote berichten en ‘Verhalen’.

Heb jij hulp nodig om een goede basis te leggen, kijk dan hier hoe ik je hierbij kan helpen.

Ten slotte

Ik ben benieuwd. Ben jij al gestart met Instagram en hoe bevalt het? Laat het hieronder weten.

* Deze informatie is gebaseerd op mijn ervaring en betrouwbare bronnen o.a. Later en Jenn Herman. Helaas is er medio januari ’18 veel onjuist nieuws verspreid over Instagram. Over shadow banning, het algoritme en hashtags. Heb je hier vragen over, laat het mij gerust weten.

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

...nog meer interessante Blogs:
2 berichten
  • Henriette
    Beantwoorden

    Hoi Willy, ik gebruik Instagram steeds vaker en plaats, via Later, ook alle dagen een foto. Privé, van de hond of zakelijk van een van mijn snuffels of knuffels 🙂 Ga me eens verdiepen in die statistieken, kijken of ik het tijdstip moet veranderen.
    Dank voor al je nuttige tips

    Groet Henriëtte

Laat een bericht achter of stel een vraag: